Kuinka kohdata väkivaltatilanne? – 5 vinkkiä selviytymiseen

24.03.2021

Suomessa tehdään henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia vuosittain reilusti yli 30 000 (Tilastokeskus 2019). Ikävä fakta on, että jokainen meistä voi kohdata väkivaltaisen tilanteen lähes missa tahansa. Fakta on myös, että usein nämä tilanteet tulevat yllätyksinä, ja väkivallan kohteeksi joutuakseen ei tarvitse olla kuin väärässä paikassa väärään aikaan.  Hyökkäyksen kohteeksi joutuvalle tilanne on usein shokki, ja se aiheuttaa vakavia stressireaktioita puhumattakaan jälkikäteen tulevista traumaattisista oireista. 

Käytännön itsepuolustusta on mahdotonta harjoitella teoriaopiskeluilla, mutta teoriatietojen ja harjoitteiden avulla pystyy harjoittamaan sitä, mikä on itsepuolustuksessa kaiken avain: tietoon ja ymmärrykseen perustuva henkinen hallinta. Olen koonnut blogiin tiivistetyn viiden kohdan listan vikeistä, joiden avulla voit toimia väkivaltatilanteissa ja sen uhan alla. 

1. Hyväksy tilanne

Oli hyökkäys mikä tahansa, hyökkääjä minkä kokoinen tahansa, hyökkääjiä kuinka monta tahansa, mikään skenaarioista ei parane sillä, että luovutat; että alistut tilanteeseen ja toteat, ettet pärjää koska sitä ja tätä. Hyväksy tilanne, jossa sillä hetkellä olet. Älä sillä hetkellä etsi syitä tapahtuneelle. Etsi vain ratkaisuja. Hyväksy, että sinun päällesi ollaan hyökkäämässä tai on jo hyökätty. Aktivoi mielesi toimimaan ja etsimään ratkaisuja, joilla pääset irti tilanteesta ja turvaan. Pakota itsesi toimimaan. 

2. Älä pelkää pelkoa

Jokainen pelkää väkivaltatilanteessa. Ihan jokainen. Älä pelkää tai kiellä pelkoa, vaan hallitse sitä. Pelosta ja tunnevyörystä huolimatta, älä lamaannu. Ota se pelon tuoma adrenaliinin ja hormonien virtaus kehossasi käyttöön. Ota se voimana ja energiana. Muista, että rohkeutta ei ole pelon puute. Toimiminen pelon vallassa ja pelosta huolimatta sitä vastoin on rohkeutta mitä suurimmillaan.  

3. Tee nopea riskikartoitus

Kartoita tilanne, jossa olet, ja kuka tai ketkä päällesi ovat hyökkäämässä. Ympäristöstä ja hyökkääjästä voi nähdä lukuisia asioita pelkällä vilkaisulla.

Ympäristö: Millaisella alustalla olet? Toisin sanoen onko maa allasi liukas, märkä, kuiva, kivinen...? Entä hyökkääjän alusta? Onko ympäristössä fyysisiä esteitä sinun ja hyökkääjän välillä? Voitko liikkua niiden suojaan? Näkösuojia, joiden taakse pääsisit turvaan? Pakoreitit? Tilapäisvälineet millä voisit puolustautua? Keppi, kivi, tuoli jne... Onko ympärillä muita ihmisiä, joilta saisit apua?

Hyökkääjä: Fyysinen koko vs. sinun oma fyysinen kokosi? Sinun ja hyökkääjän välinen etäisyys? Onko henkilö päihtynyt tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena? Pitääkö käsiään taskussa? Onko käsissä jotain välinettä millä hän voisi vahingoittaa sinua? Onko hyökkääjä yksin vai onko heitä useampia? Mikä on hänen aikomuksensa eli mitä hän haluaa?

4. Tee toimintasuunnitelma

Sen perusteella mitä olet nopealla vilkaisulla havainnut ympäristöstäsi ja hyökkääjästä, tee suunnitelma siitä mitä seuraavaksi teet. Käytä suunnitelman tekemiseen ainoastaan muutama sekunti, sen jälkeen pitää toimia. Miten pääset turvaan? Mitä reittiä pitkin? Mitä sinä teet, jotta pääset sinne? Miten ja millä keinoilla puolustaudut? Mitä keinoja sinulla on selviytyä? Määritä tavoite ja pakota itsesi saavuttamaan se. 

5. Näe itsesi selviytymässä

Näe itsesi selviytymässä tilanteessa. Näe se lopputulos missä sinä pääset tilanteesta irti ja turvaan. Riskikartoituksen ja toimintasuunnitelman tehtyäsi tee päätös, että sinä et jää alakynteen etkä alistu tilanteeseen. Usko siihen mitä olet päättänyt tehdä ja toimi.  

Bonus: Ennakoi ja varaudu etukäteen

Olemme Wadessa Oy:llä laatineet verkkokurssin jonka tavoitteena on kouluttaa keinoja miten välttää väkivaltatilanteita, oppia ennakoimaan uhkaavat tilanteet ennen kuin ne muuttuvat sinulle vaarallisiksi ja luomaan kurssin käyneille uusi turvallinen tapa toimia arkielämässä. Käy lukemassa lisää linkistä:  Ennakoi ja vältä väkivaltatilanne

Nikolas Pajunen

Hallituksen puheenjohtaja, omistaja, turvallisuusasiantuntija

nikolas.pajunen @ wadessa.fi

040 526 1138