Miksi tapahtuma on tehokas väline tavoitteiden saavuttamiseen?
Kaikkien yritysten, seurojen ja järjestöjen kannattaisi järjestää kohderyhmilleen tapahtumia. Sanoisimme, että ne toimijat, jotka järjestävät kohderyhmilleen tapahtumia, voittavat pistein 100-0 sellaiset kilpailijansa, jotka eivät järjestä. Kuulostaako hurjalta?
Potentiaalinen asiakas ei hakeudu yrityksen kotisivuille, ellei hän valmiiksi jo tiedä mennä sinne etsimään tietoa tarvitsemastaan palvelusta tai tuotteesta. Yritystä, tuotetta tai palvelua koskevat mainokset tulee helposti ohitettua somen uutisvirta- ja mainosvyöryssä. Ilmaisesta tapahtumasta ihmiset kuitenkin kiinnostuvat. Tapahtumaa on helppo mainostaa ja siitä tiedottaa medioitakin myöten. Kaikella tapatumaviestinnällä saat johdatettua ihmiset kotisivuillekin. Itse tapahtumassa saatkin sitten helposti, luontevasti ja todella tehokkaasti tuotua tietoa palvelusta suoraan ihmiselle, joka on siinä rauhassa ja täysin vastaanottavaisena, muurit alhaalla ja ilman satojen eri markkinointiviestien ja kilpailijoiden taistelua huomiosta. Kasvotusten ihmisen saa innostettua, vakuutettua ja sitoutettua. Kun saat asiakkaan tapahtumaasi, on myynti jo melkein tehty.
Voit testata tämän mielessäsi: Ajattele seudullasi olevaa viiden autokaupan ryhmittymää. Nyt kuvittele, että yksi niistä järjestää iloisen, ilmaisen koko perheen päivän aurinkoisena kesälauantaina. Vietätte perheen kanssa monta tuntia ihastellen komeita autoja, nauttien mehutarjoilusta ja välipalasta, perheen juniorin tuntiessa itsensä mestariksi oppiessaan vaihtamaan lampun, sinun saadessa rahanarvoisia vinkkejä auton eliniän pidentämiseen ja tuntuvan tarjouksen seuraavasta vuosihuollosta, lahjakortin lisävarusteisiin seuraavan autonoston yhteydessä ja ihastellessanne ihmeellistä taikuria ja pelatessanne pelejä yhdessä koko perheen kanssa nauraen. Tapahtumassa liityt liikkeen sähköpostilistalle ja saatkin muutaman kuukauden päästä kutsun aikuisten syystapahtumaan, jossa sitten rentoudut puolison ja kavereiden kanssa hyvän bändin ja viihdyttävien esiintyjien äärellä. Illan aikana liikkeen myyjät moikkailevat sinua ja omistaja kysäisee ohimennessään hoituiko se renkaanvaihto, josta puhuitte viimeksi. Juttelette erilaisista pensasaidoista ja suosittelet hänelle sitä omalla pihallasi kasvavaa lajiketta. Noniin, kun kevät taas tulee ja mietit autohuoltoa, mihin näistä viidestä liikkeestä menet? Rehellisesti, uhraatko edes ajatusta niille neljälle muulle, joihin sinulla ei edelleenkään ole mitään suhdetta? Et tiedä heidän valikoimastaan, heidän palveluistaan, heidän laadustaan, heidän asiakaspalvelustaan, eikä sinulla ole mitään tarjouksia heiltä tai henkilökohtaista tunnesidettä heihin. Tämä viides voitti ylivoimaisesti. Heillä on sinut, perheesi ja suosituksesi jokaiselle kyselijälle.
Joten yrittäjä: pidä huoli, että sinun yrityksesi on se viides. Koska jos sinä et ole se, kilpailijasi on, ja sinä olet vain joku niistä neljästä.
Aivan, tapahtumien järjestäminen on aarrearkku liiketoiminnan kasvattamiseen, asiakkaiden sitouttamiseen ja uusasiakashankintaan. Syykin on selvä: tapahtumissa asiakas on suoraan käsissäsi, suojamuurit alhaalla ja valmiina kiinnostumaan. Kun saat asiakkaan tapahtumaasi, on myynti jo melkein tehty.
Maksaako tapahtuman järjestäminen? Kyllä. Voiko rahat tienata takaisin? Moninkertaisesti. Älä käytä budjettiasi siihen, että heität vain verkkoja vesille ja toivot parasta, vaan panosta markkinointisi suunnitelmallisesti keinoihin, joilla saat asiakkaat tulemaan itse mielellään suoraan haaviisi ja pääset tekemään myynnin heti ja siinä paikalla.
Miksi lähtötilakartoitus?
Ajatuksena kaikessa meidän tekemisessämme Wadessalla on, että toteutettavan tapahtuman on vastattava meidän asiakkaamme tarpeeseen, eli tapahtumia ei tulisi tehdä tapahtuman vuoksi, vaan se on keino päästä asiakkaamme määrittelemään tavoitteeseen, oli se sitten brändäytyminen, uusasiakashankinta, uusien sopimusten hankinta, uudelle tai vähälle huomiolle jääneen palvelun esilletuominen, henkilöstöstä huolehtiminen tai mikä vaan. Me haluamme miettiä koko prosessin kohderyhmineen, markkinointeineen, ohjelmasisältöineen ja budjetteineen niin, että se edistää juuri tämän kyseisen asiakkaan juuri tätä kyseessä olevaa tavoitetta. Siksi teemme teidänkin kampanjasuunnitelmanne lähtötilakartoituksen pohjalta.
Miten sinun kannattaa nyt edetä?
Sovi meidän kanssamme täysin maksuton lähtötilannekartoitus & kevyt kampanjasuunnitelma
- laittamalla meille sähköpostia info @ wadessa.fi
- soittamalla 044 317 1282/Anna tai 040 526 1138/Nikolas
- laittamalla yhteydenottopyyntö lomakkeen kautta, me olemme pian yhteydessä
Wadessa Oy - Hyviä muistoja huomiselle
Anna Lanas
Toimitusjohtaja, omistaja, tapahtumatuottaja
anna.lanas @ wadessa.fi
044 317 1282